Kylie Minogue’s “Kiss Me Once”: En track-by-track anmeldelse

Jeg hadde ingen store planer om et slikt omfattende innlegg om Kylie Minogue’s nye album. Hun har alltid hatt en liten plass i mitt iTunes-bibliotek, men hun har aldri kommet helt i tet med alle de andre popsangerinnene jeg forguder så inderlig. Det ser nå ut til at dette er i ferd med å endres, takket være hennes voldsomt solide nye album “Kiss Me Once”.

Kylie Minogue er noe av det nærmeste man kommer adelighet i popverden. Hun slipper neste uke sitt 12. studioalbum, jeg gjentar 12! Det er et imponerende antall, i en bransje som stadig vekk omfavner nye popfenomener, for så å tråkke de ned igjen uten noen forvarsel. Kylie har som alle hatt oppturer og nedturer, men hun har gjennom hele karrieren klart å holde seg relevant.

“Kiss Me Once” er tittelen på det nye albumet, som ikke prøver å være noe annet enn det det virkelig er, et skikkelig supercatchy popalbum. Sia har sammen med Kylie vært executive producer, noe hun tydeligvis mestrer ekstremt godt i tillegg til å skrive hit etter hit.

Jeg skrev et ganske så lunken innlegg om hovedsingelen “Into The Blue”, men det viste seg at et etter enda et par avspillinger endret jeg mening. Ja den er litt uoriginal, men den er så klassisk Kylie som det går an å få blitt, og det slår sjelden feil. Det gjenstår å se hvordan den debuterer på den britiske singellisten neste uke, i og med at den først ble sluppet for salg sist søndag.

)

Så tilbake til den morsomste delen, all den nye musikken! Her er en track-by-track-anmeldelse, som jeg håper gir det lyst til å sjekke ut denne cden.

Første sporet etter førstesingelen, er “Million Miles”, og for en måte å kicke igang denne popfesten. Dette er en av de mest avhengighetsskapende sangene på albumet, og helt ifra første gang jeg hørte iTunes-smakebiten av denne har jeg hatt den på hjernen. Kylie føler seg kanskje “a million miles away”, men personlig føler jeg at hun befinner seg inni hodet mitt. Denne er forresten skrevet av blant andre dansk-norske Daniel Heløy Davidsen, som også har vært med på albumsporene “Kiss Me Once” og “Sexy Love”.

Neste spor ut er Pharrel-produsert(ja selvfølgelig har han en finger med i spillet på dette prosjektet også).  Denne brukte jeg litt lenger tid på å falle for, men den velkjente Pharrel-sounden gjør seg overraskende godt blandet sammen med Kylie’s karakterisitske vokal. Men jeg er redd Pharrel kommer til å gå på en smell snart, om han ikke sparer litt på sin produksjons-talentet sitt. Jeg merker i hvert fall at jeg begynner å få litt nok.

“Sexy Love” er en uforskammet poppete sang, med en litt groovy feeling. Refrenget minner om Janet Jacksons’s hit “All For You”, det får vel være lov å hente litt inspirasjon fra hverandre en gang i blant. Fengende er den uansett.

Så kommer albumets mest dirrty spor(som Xtina ville sagt), tittelen er passenden nok “Sexercise”. Her er Sia ansvarlig for tekst, og det kan være noe av grunnen til at denne litt kleine tittelen og “konseptet” faktisk funker. Her får vi servert en litt mere mystisk stemning, med enda mer robot-aktig vokal enn vi er vant til.

“Feels So Good” er en av mine favoritter, og den er skrevet av ingen ringere enn den kommende popsuperstjernen MNEK. Det eneste problemet er at jeg ikke å få dette til å høres ut som en Kylie-sang. Sannsynglivis på grunn av  at det er en coverversjon av Tom Aspaul’s “Indiana” som jeg blogget om for lenge siden, og har vært obsessed med siden den gang. Altså jeg elsker virkelig denne sangen, men i og med at det er minimalt med endringer ifra originalen er det vanskelig å venne seg til noe annet enn Tom Aspaul’s versjon. Det kommer muligens etterhvert.

Her er forøvrig hans “Indiana”

Neste sang, “If Only”, tar ned tempoet et par hakk. Det er et midtempo elektrospor, som utfyller albumet bra, men et av de mindre spennende sporene.

Så tar det seg virkelig opp igjen, med “Les Sex”. Dette er et av de aller beste sporene på albumet. Jeg elsker hvordan den begynner med en litt tilbakeholden, og mystisk feeling, før den så går rett over i det ubercatchy refrenget. Den er skrevet av blant andre Amanda Warner, alias MNDR. Hun står bak den hypede “Feed Me Diamonds” som ble omfavnet av hele bloggverden for et par år siden, så Kylie var åpenbart i trygge hender her. Singel nr to anyone?

Hun holder seg på rett vei, når “Kiss Me Once” inntar spotlighten. Dette er en ordentlig pen popsang som klarer på en mesterlig måte å blande sammen den Kylie som slo gjennom i 1988, med den Kylie vi har blitt kjent med gjennom de siste albumene hennes. Fortjent tittelspor, og velsmidd popsang(nok en gang takket være Sia).

Nå kommer albumets eneste skikkelige ballade, “Beautiful”, sammen med kongen av trash-pop(mye takket være Pitbull) Enrique Iglesias. Teksten er pinlig klissete, men heligvis er melodien sånn passe fin. Jeg hørte noe rykter om at dette blir neste singel ut, det ville være et veldig dumt valg etter min mening. Og se for deg den videoen vi ville fått servert til denne kjærlighets-balladen her. Eh, nei takk.

Jeg har allerede sagt at mange av sangene er skikkelig Kylie, men dette avsluttende sporet “Fine”, er nok mest Kylie av dem alle. Muligens på grunn av at hun selv har skrevet denne sangen. Deilig produksjon og perfekt avslutning på dette lekre stykket pop servert av Kylie Minogue.

Hele albumet er tilgjengelig til å forhåndsstreames via britiske The Guardian sin side, bare trykk her for å åpne siden i et nytt vindu 😉 Om dette blir for mye jobb så kan du høre 1:30-sekunders klipp av alle sangen i videoen under.

Det slippes offisielt 14 mars, så ikke lenge igjen til det er tilgjengelig alle andre steder.

Nå gjenstår det bare å høre bonussangene, jeg gleder meg spesielt til Mr. President, den høres veldig lovende ut.