Flashback Sunday: Hilary Duff’s “Dignity”

Det er lenge siden jeg har kommet med noe skikkelig flashback sunday-innlegg. Men nå dukket det virkelig opp en perfekt anledning til å dra frem det tidløse mesterverket til Hilary Duff, henns tredje album “Dignity”. Anledningen er den at hun akkurat annonserte at hun har signert ny platekontrakt, og er godt over halvveis med innspillingen av det kommende albumet. For en diehard Duff-fan så er dette nesten for godt til å være sant, etter 7 uutholdelig lange år med musikktørke fra den opprinnelige Disney-prinsessen. Så da er det på tide å tørke støv av den importerte Japan-utgaven av Hilary’s “Dignity. Eh hvem er det jeg prøver å lure, selvfølgelig trenger jeg ikke tørke noe støv av denne, albumet står som alltid skinnende blankt i et glassmonter på rommet mitt. Trykk play og spill gjennom fra start til slutt(minus den slitsomme “With Love”-remixen som er siste spor). 

Som en oppvarming til hennes nye image, slapp hun først buzz-singelen “Play With Fire”. Allerede da var jeg frelst. Hun beveget seg vekk ifra den velkjente pop/”rock”-sjangeren som var standard for alle Disney-stjernene på denne tiden, og gikk nå inn for ren elektropop. Noe jeg fant ut først ifjor, var at Will.I.Am faktisk har vært med å skrive denne hitten til Hilary. En uvanlig sound til han å være, i forhold til all den overproduserte robot-poppen han driver med i dag.

Etter denne introduksjonen til Hilary’s nye musikk, satte hun virkelig igang “Dignity”-perioden for fullt. Hun slapp hovedsingelen “With Love”, som til dags dato er hennes aller største Billboard-hit(Den nådde 21.plass). I forbindelse med denne lanserte hun også en parfyme ved samme navn, som selvføgelig luktet helt fantastisk godt hvis noen lurte, og brukte musikkvideoen som promo for både parfymen og sangen. Videoen ender irriterende nok med “to be continued”, en lovt oppfølger som vi aldri fikk.

 

Det hardstlående åpningssporet “Stranger” ble valgt som neste singel, og videoen er en av Hilary’s aller beste. Sangen i seg selv har en kraftig produksjon, som utfyller hennes til tider litt svake vokal. For såpass klarer jeg å innrømme, hun er ingen vokalist av verdensklasse. Men det er noe deilig ved den spinkle og litt følelsesløse stemmenn hennes, hun vet akkurat hvordan hun skal bruke den for det den er verdt.

Selv om albumet var pakket med potensielle singler, ble “Stranger” dessverre den siste som ble utgitt. Men det betyr ikke at resten av albumet ikke satte spor. Hos meg har dette vært ett av de få albumene jeg alltid kommer tilbake til. Det er sjelden man får servert pop av ypperste klasse fra første til siste sang, men det gjør man så aboslutt her. På tittelsporet “Dignity”, tar Hilary et oppgjør med alle de statusjagende “kollegaene” sinei Hollywood, på en imponerende classy måte. “Gypsy Woman” følger i sporet til “Stranger” med en hard, dramatisk produksjon. Den handler visstnok om foreldenes skillsmisse, og the gypsy woman ble da et bilde på den nye kjæresten til faren. Kan tenke meg det var litt kjipt å få den her sangen som en velkomst til familien Duff. Men uansett, Ryan Tedder var med på å lage denne sangen, som visstnok skulle ha blitt fjerde singel ut.

“Never Stop” har en mye hyggeligere tone, og viser en forelsket side av Duff. Noe av det som gjør “Dignity” så interessant er at da hun begynte å lage albumet var hun lykkelig forelsket med Joel Madden, før dette tok slutt midt i albumprosessen. Derfor er det en god blanding av lykkelig forelskelses-sanger, og mer aggressive brudd-sanger(Eks, “Happy”, “Burned”, “I Wish”). Det er mulighet for at vi får en slik blanding igjen, i og med at hun nylig skilte seg ifra Mike Comrie etter 3 år ekteskap. Dignity 2.0 here we come!!

“No Work All Play” er en av de mest unike sporene, med en veldig avslappet sound og litt tafatt vokal fra Duff(på en god måte). Vi får høre en litt mer groovy side, med en avhengighetsskapende nynning som går igjen gjennom hele sangen.

Til slutt må jeg trekke frem den supercatchy bubblegum-sangen “Between Me And You”, og den Pink-skrevne hitten som aldri var “Outside Of You”.

Som dere skjønner så er dette et veldig kjært album for meg, som jeg aldri kommer til å bli lei av. Etter syv år med jevnlig rotasjon kan man vel trygt si at det har bestått “the test of time”. Nå gjenstår det bare å se om Hilary klarer å levere materiale som står til de voldsomt høye forventningen jeg har til henne. Jeg har absolutt troen, og dere kan jo se på dette innlegget som en liten advarsel om at jeg ganske sikkert kommer til å skrive en del innlegg om henne fremover, når vi begynner å nærme oss singel/albumslipp. Det er bare å begynne å glede seg.

Her er hele albumet på Spotify

Advertisements

One thought on “Flashback Sunday: Hilary Duff’s “Dignity”

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s