Konsertanmeldelse: Daniel Kvammen på Parkteateret

Fredag kveld ble en fullpakket musikalsk opplevelse for meg. Jeg dro solo på Daniel Kvammen’s konsert på Parkteateret, uten å ha noen store forventninger. Sangene han har sluppet på Spotify har jeg hørt på noen ganger, og jeg likte de ganske så godt. Men slik musikk trenger jeg mer tid på å virkelig like. Nettopp da kommer en konsert veldig godt med, for å solidifisere inntrykket av musikken hans.

Før kveldens hovedakt entret scenen, fikk vi servert et uventet godt oppvarmingsshow fra bandet The Switch. Musikken deres er fullpakket med deilige harmonier, og en akkurat passe stor nok dose country til at det blir behagelig å høre på. De spilte et rent akustisk show, så melodiene og de fine vokalene kom veldig tydelig frem. De satte altså stemningen i salen, før Daniel Kvammen satte igang konserten sin.

Han åpnet showet med å si at han egentlig hadde planer om å ha en skikkelig rockestjerne-intro, uten å si noe som helst, og kun spille. Men det klarte han heldigvis ikke, han fikk heller uttrykt sin beundring for at han faktisk spilte for et ganske så folksomt Parkteateret. Denne måten å kommunisere på satte standarden for hele konserten. Han kom stadig vekk med komiske historier, og også interessante fakta rundt sangene han spilte. Han kom frem som en veldig ydmyk artist, som samtidig er som skapt til å underholde på scenen. Dette er veldig god kombo å ha med seg.

Daniel Kvammen i aksjon, på Parkteatret Scenen

Musikken hans har ofte en ganske dyster undertone, eller rett og slett en litt deprimerende stemning ved seg som han selv beskrev den. Da gjør det seg godt med den lette humoristiske stemningen han stilte med mellom sangene. Publikum var virkelig i slaget, og da han spilte singelen «Ingen Vega Utenom» var det allsang rundt omkring i rommet. Her er en akustisk opptreden av sangen, som kan gi deg et lite innblikk av stemningen han skaper.

Her er en opptreden han gjorde av en hans kommende singler, “Undervegs”, fra At The Loft Studios!

Vi fikk høre mange nye sanger, som lover bra for hans kommende album. Spesielt avslutningsnummeret, som han selv håpet kom til å bli en singel, festet seg akutt hos meg. Jeg har dessverre ikke klart å oppdrive denne noe sted enda, men vi får håpe den er rett rundt hjørnet.