Anmeldelse: Cher Lloyd – Sorry I’m Late

De fleste av dere har sannsynligvis fått med dere at jeg er ganske så stor fan av Cher Lloyd. Så når hun endelig slipper sitt andre album, følger naturligvis en grundig analyse fra meg. Spor for spor, hit for hit, her får du alt du trenger å vite om denne heidundranes popdosen som er Cher’s nye album “Sorry I’m Late”. Det at hun har sluppet hele 6 promosingler på forhånd, sier jo litt om hvor mye solid materiale hun faktisk har samlet opp på dette albumet. Greit nok jeg er kanskje ikke helt objektiv, i og med at jeg absolutt kan klassifiseres som en superfan, men uansett tror jeg dette kan gi et godt overblikk over hva du kan forvente av denne X-Factor-yndlingens andrealbum.

Just Be Mine

Supercatchy, feisty pop er det Cher Lloyd har vært best på hittil. Og selv om hovedsingelen denne gangen var en sår ballade, er heldigvis albumet pakket med gladpop, og åpningssporet er en perfekt intro til dette. En av de første sangene hun spilte inn til andrealbumet. Farlig hjerneklister av en sang, som kommer til å spilles ihjel hos meg. Aha aha ahaa ahaa.

Bind Your Love

En av promosinglene, som jeg har skrevet om tidligere. Tempoet tas ned et par hakk, i noe som kan klassifiseres som en mid-tempo ballade. Cher Lloyd leverer denne Ina Wroldsen-skrevne sangen på en mesterlig måte, og gjør den til sin egen. Likevel er det lett å høre at den ene halvdelen av Ask Embla har hatt en finger med i spillet her, noe som bare en god ting i mine ører.

I Wish(Ft. T.I)

Det føles litt art at denne er inkludert, i og med at den ble sluppet som hovedsingel i fjor sommer. Hun har kommet langt siden den gang, og den passer ikke helt inn sammen med resten av albumet. Fengende er den, men ikke noe nytt. I tillegg er T.I’s rap ganske så unødvendig, sannsynligvis kun for å tiltrekke et par ekstra fans utenfor Cher’s vanlige lytterskare.

Sirens

Dette er definitivt årets ballade. Glem Sia’s Chandelier, det er denne som gjelder. Denne er også skrevet av Norges kjære Ina Wroldsen. Cher leverer sin mest skjøre sang hittil, med en plettfri, og kraftig vokal. Jeg har hatt denne på repeat helt siden den kom ut, og jeg krysser fingre og tær for at den snart klatrer oppover hitlistene. Det er så ekstremt fortjent.

Dirty Love

Den mest sukkersøte popsangen av dem alle. For å sammenligne med hennes debutalbum, så blir dette det nærmeste man kommer “Want U Back”.  Er det “Dirty Love” Cher vil ha, så syns jeg virkelig hun skal få det.

Human

Denne her er noe for seg selv. Jeg lurer på om denne faktisk kunne slått an enda mer som singel, enn det “Sirens” har gjort. Kraft er ordet her. Vokalen hennes er så deilig å høre på her, og jeg får virkelig ikke nok av denne. Absolutt et at de store høyepunktene på “Sorry I’m Late”.

Sweet Despair

Dette er det mest dystre sporet på albumet, med en litt tyngre stemning enn resten av de andre gledespredene popperlene i samlingen. Altså ikke noe depressive greier altså, men den skiller seg litt ut i mengden.

Killin’ It
Da jeg så teamet bak denne sangen, var jeg ikke i tvil om at vi ville få servert nok en popslager. Max Martin og Tove Lo for å nevne et par av låtskriverne. Den starter likt ganske likt som “Just Be Mine”, men så fort Cher’s vokal kicker inn er dette en sang som står solid på egne ben. Nok en gang ivrig bruk av aaaahhher og ohhhher, som faktisk funker alldeles bra.

Goodnight

Dette er sangen Cher selv har skrevet til faren sin, som lenge har vært syk. Det er en utrolig fin sang, med en simpel gitarmelodi, som gir alt fokus til den følelsesladede vokalen og fine teksten. En liveversjon har vært ute av denne lenge nå, og det er godt å endelig ha en offisiell studioversjon å legge til på sovelisten min.

M.F.P.O.T.Y

Den bratty attituden er tilbake for fullt, og Cher synger på en ertende måte slik bare hun kan. Lurer du kanskje på hva tittelen står for, så er det “Mother Fuckin’ Party Of The Year”. Dette er en fest jeg gjerne skulle kommet meg på, spesielt med denne her som soundtrack. Det er kanskje noen likheter til Avril Lavigne sin sound her, men denne er heldigvis gjort på en mye mer smakfull måte enn mye av Avrils seneste materiale.

Alone With Me

Et forsøk på litt mer voksen/classy pop, som fungerer veldig bra. Deilig å høre en litt mer moden popproduksjon, Cher mestrer som alt annet, ekstremt bra. Også et av høyepunktene på albumet.

Last ned: Sirens, Human, Alone With Me, Just Be Mine, Goodnight, Bind Your. Ja nå som jeg begynner å ramse opp så merker jeg at jeg helst vil anbefale alle sangene. Så kanskje best å høre gjennom og velge ut favoritter på egenhånd. Eller gjør som meg og elsk albumet i sin helhet, fra start til slutt.

Dette er den perfekte arvtager til Cher’s debutalbum “Sticks and Stones”. Det viser en stor utvikling, både ut ifra tekstene og også stemmebruken hennes. Vokalen hennes får virkelig skinne på mange av sangene, og det er litt mindre fokus på den bratty rappingen hennes. Jeg gir stående applaus til Cher Lloyd for denne fantastisk deilig popdosen, og håper så inderlig at hun får den suksessen hun har gjort seg fortjent til. Aller mest drømmer jeg nå om at hun snart tar turen innom Oslo, for en konsert på for eksempel Sentrum Scene eller Parkteateret. Da er det ikke tvil om at jeg stiller opp, og sannsynligvis lusker rundt ved bakdøren etter konserten i håp om å få Glimt av Swagger Jagger-dronningen selv.

Her er hele albumet på Spotify