Anmeldelse: Lady Gaga #artRave

Lady Gaga troner ikke lenger øverst på poprangstigen, og hun har ikke den samme hypen rundt seg som hun hadde i starten. Det er da absolutt ingen grunn til at konserten hennes skal være noe dårligere. Det ser ut til at norske medier har hengt seg opp i akkurat dette, og glemt å dømme showet hennes ut ifra de latterlig bra sceneprestasjonene til Gaga. Så la oss se bort ifra den «glissne» stemningen i arenaen(Jeg merket ikke mye til den der jeg stod), og la oss heller utdype stemningen som var rett foran scenen, kun et par meter unna Mother Monster selv

10721211_10153231926096564_870975227_n

Hun åpnet showet med tittelsporet fra siste album, «Artpop». En litt myk start, men publikum er med henne fra første sekund. Senere roper hun ut at om du kom for å høre hitsene så «get the fuck outta here». Litt overdramatisk har man jo lært seg at Gaga er, og det var heldigvis ingen synlig mengde publikummere som tok dette ordrett. Selv om albumet «Artpop» absolutt var hovedfokuset for kvelden (vi var jo tross alt på #ArtRave), så fikk vi også servert alle de hitsene man forventer fra et Gaga-show. “Papparazzi”, “Just Dance”, “Poker Face”, “Telephone”, “Alejandro”, “Judas” og selvfølgelig “Bad Romance”. Sistnevnte ble opptrådt på en litt ironisk måte, hvor hun fikk en utypisk Gaga-intro: «Here is Lady Gaga performing her hit single “Bad Romance”, for så ha et litt uvant, mindre ivrig, kroppspråk gjennom hele sangen. Hun har nok gjort denne rutinen litt vel mange ganger, og de utrboderte på dette gjennom hele sangen. Så selv om det muligens høres negativt ut, var det faktisk en forfriskende forandring. I tillegg sang hun en særdeles pen pianoversjon av “Born This Way”, og spilte også akustiske versjoner av “You & I” og “Dope”, hvor hun virkelig lot stemmen sin briljere.

10695338_10153231923391564_563093947_n

Showet er bygget opp for at alle skal kunne få en liten bit av henne, med en scene som bretter seg ut over gulvet i Telenor Arena. Alle deler fikk også kjørt seg, ettersom hun stadig vekk forflyttet seg fra hovedscenen, til piano-scenen i midten av arenaen, til å løpe rundt på de ulike overgangene mellom disse. Selv om dette resulterte i at man ikke alltid så like bra, var man til gjengjeld ekstremt nærme i løpet av andre ganger.

Underveis tok Gaga imot gaver fra fansen som ble kastet opp på scenen, og ikledde seg blandt annet en t-skjorte med norskt flagg over hele. I tillegg leser hun opp et fanbrev noen gir til henne, og inviterer de to jentene som har skrevet dette til å bli med backstage etter konserten. Hele hennes scenepersona fremstår så ydmyk og takknemlig for at hun får gjøre det hun elsker, og jeg velger å se på hennes unike tilstedeværelse og energi gjennom konserten, som en konstant takk til alle som har støttet henne gjennom karriereren. Jeg må innrømme at hennes kommunisering med publikum er noe jeg blir litt sjalu på med tanke på min personlige favoritt(Kremt kremt Britney). Senere i showet er det tid for nok en fan-hyllest, nemlig «Applause». Dette var et av høydepunktene i løpet av konserten, og man kunne se at Gaga koste seg stort på scenen noe alle rundt meg i salen også så ut til å gjøre.

10721028_10153231923411564_439281032_n

Det er åpenbart at hun er et helt annet sted nå, enn det hun var da hun spilte for et smekkfult Spektrum for noen år siden, men det er jo helt naturlig at man ikke kan opprettholde denne umenneskelige hypen over så lang tid. Etter en brå “slutt” på showet, kom hun selvfølgelig tilbake med et veldig passende encornummer, nemlig Madeon-produserte “Gypsy”, som endte kvelden på en ekstremt glad note.

Gaga har kanskje mistet litt fotfeste på salgslitene om dagen, men hun har så absolutt ikke mistet den fullstendige kontrollen hun har over scenen. Feilfri vokalpresentasjon, og spot-on koreografi gjør at #artRave var en fryd både for øyne og ører. Samtidig som hun har arenaen i sin hule hånd, fremstår ydmyk og avslappet i kommunikasjon med fansen, noe veldig få artister klarer.

1940041_10153231923396564_3361162_n