Ariana Grande – Dangerous Woman

Ariana Grande kan for mange fremstå som en barbiedukke med stor stemme og et par catchy pophits på lager. Og det er på mange måter sant. Men med sitt tredje album gir hun oss  musikk som virker mye mer gjennomtenkt og oppriktig enn det vi har hørt fra henne tidligere.

 

Ariana-Grande-Dangerous-Woman-Alternate-Photo-830x551
Misforstå meg rett, hennes to tidligere album har vært så godt som ihjelspilt hos meg, men det var likevel noe som manglet på begge. Debuten «Yours Truly» hadde en stilful retrovibe, men produksjonen og noen av låtene virket litt kastet sammen . På oppfølgeren «My Everything» fikk vi virkelig servert litt av ALT. Utallige produsenter og låtskrivere, som resulterte i låter spredt over alle mulige sjangre. Altså ganske rotete.

 

På «Dangerous Woman» fremstår Ariana som en mye mer stilsikker artist, som har blitt mer klar over veien hun vil gå. Albumet har et konsistent lydbilde  som gjør at hele platen virker forseggjort og gjennomtenkt. Dette er nok mye takket være Max Martin’s innblandingen i samtlige av albumets låter, med unntak av tre-fire stykker. Han er en legende av en låtskriver og produsent, og er åpenbart et musikalsk geni. Det skader ikke å ha han med på laget.

 

Singelen og tittelsporet «Dangerous Woman» var en risky move, ettersom den var langt unna de uimotståelige radiohittene mange hadde blitt vant til å høre fra Grande. Først da albumet ankom forstod jeg hvorfor de turte å satse på denne som førstesingelen. Nettopp fordi resten av albumet er såpass solid at det kan stå helt på egne ben, uavhengig av en supersmash av en singel. Musikkmessig kan det i hvert fall det, så krysser jeg fingrene for at salgs og streaming-tallene følger etter.

 

Legger ved en liveopptreden av singelen. Den plettfrie vokalen hennes gjør at jeg liker sangen enda bedre når hun gjør den live.
«Into You» har jeg allerede hatt på repeat i de to ukene den har vært ute, så jeg ble lettet da Ariana selv bekreftet at dette blir andresingelen. Denne fremstår for meg som dette albumets «Break Free». Altså en hit fra første sekund, som du bare må høre igjen og igjen. Jeg elsker måten hun bringer inn nye deler av låten inn i siste refreng.

 

Sjekk ut den splitter nye musikkvideoen, hvor hun endelig slipper håret løs og gir slipp på den oppsatte hestehalen sin.
«Greedy» og «Touch It» er to andre åpenbare høydepunkter. Førstnevnte er en så skamløs discoperle, som for meg høres ut som en MGP-låt med klasse. Og DET er noe man sjelden opplever! Modelasjonen i siste refreng er virkelig prikken over  «i»-en i HIT. «Touch It» er en litt mer drømmende kjærlighetsbanger, som bygger opp til et seigt og mektig refreng. Disse to sangene viser en deilig kontrast mellom det uimotståelig poppete og det litt mer nedtonede, men likevel ekstremt fengende.

 

Jeg merker nå at jeg muligens burde ha gått for en låt-for-låt-anmeldelse, i og med at jeg har litt å si om hver eneste sang. Men gjort er gjort, og jeg skal prøve å stoppe meg selv her. Selv om jeg allerede var stor fan av Ariana kan jeg si med hånden på hjertet at hun aldri har hørtes bedre ut. Stemmen hennes er en drøm å høre på, og denne gangen klaffet det virkelig med låtene også.
Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s